Enter your keyword

Afvallen met krachttraining

Afvallen met krachttraining

Afvallen met krachttraining

Summer is coming… ben jij er wel klaar voor?

Koolhydraatarm, ketogeendieet, sapkuren, detoxweken, het ene dieet na het andere dieet… Je hebt het allemaal al wel eens geprobeerd. In het begin werkt het, de kilo’s vliegen er vanaf maar zodra je weer begint met ‘normaal’ eten schieten alle kilo’s er weer aan. Help, wat moet je nu?

De ‘fout’ die vele mensen maken, is dat ze gaan crashen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk kilo’s kwijt te raken. Dit zorgt voor het (irritante) jojo-effect. Je lichaam heeft voeding nodig en geen vulling. De kilo’s zijn er niet vanzelf aangekomen, ergens in jouw normale voedingspatroon zit iets niet goed. Misschien eet je té veel koolhydraten, té veel vet, te weinig groenten of fruit, je drinkt te weinig of je eet te zout. Veel producten kunnen ervoor zorgen dat jouw metabolisme helemaal uit balans is. Haal je jouw energiebehoefte per dag wel? Weet jij wat je ruststofwisseling is, wat je minimaal per dag binnen moet krijgen om jouw lichaam optimaal te laten functioneren? Welke producten je écht moet vermijden om jouw resultaten te behalen?

Wil je op de juiste manier afvallen, zorg dan dat je voldoende voeding binnen krijgt, voldoende beweging krijgt en genoeg drinkt. Om af te vallen, dien je inderdaad een calorietekort te creëren. Hiervoor bereken je jouw energiebehoefte per dag (BMR x de factor hoe actief jij bent) en ga dan op 80/90% daarvan zitten. Als je gaat crashen en bijv. rond de 1000 kcal per dag gaat zitten, gaat je lichaam na deze periode alles opslaan omdat het denkt dat je in de hongersnood zit en je reserves moet gaan kweken (en deze zijn er daarna erg moeilijk weer vanaf te krijgen).

Naast je voeding, is het belangrijk om te gaan sporten. Zodra je afvalt, blijft er nog wat los vel over (zelfde principe als die broek die losser om je kont gaat zitten). Je huid is elastisch en hoe dit met jouw formaat mee beweegt is afhankelijk van je leeftijd, geslacht, genetische aanleg, hoe lang je al de overtollige kilootjes gehad hebt en hoe snel je afvalt.

Wat kan je hier nou aan doen?
♡ Start met krachttraining voor 2 á 3 keer per week. Gebruik gewicht dat je maximaal 15 herhalingen kan volhouden. Spieren zijn steviger compacter dan vet, en zorgen ervoor dat je metabolisme verhoogt. Hoe meer spieren je hebt, hoe beter je vet kan verliezen. Wij hebben hiervoor speciale trainingsschema’s en mochten jouw behoeften anders liggen dan de reeds beschikbare schema’s, stellen we voor jou een ander plan op!
♡ Combineer je krachttraining met cardio. Cardio is lekker om calorieën te verbranden en je conditie te verbeteren. Doe het wel in combinatie met krachttraining, want dat zorgt voor de stevigheid (je wilt er immers ook zonder kleding mooi uitzien toch?). Een HIIT lesje is hiervoor ook aan te raden!
♡ Zorg ervoor dat je voldoende voeding binnen krijgt. En de juiste. Eet geen suiker, koek, snoep, chips, etc. je kent het wel. Laat de ‘witte’ koolhydraten (wit brood, witte pasta, witte rijst, etc.) voor wat het is en ga voor de volkorenvariant. Kies voor vers fruit en groente, maak je eten vers. Zonder pakjes en zakjes. Veel gerechten zijn ook super simpel zelf te maken. Lees eens een etiket of ingrediëntenlijst, staat deze vol met onherkenbare termen dan zou je je eens af kunnen vragen hoe goed het voor jezelf is. Gezond eten betekent echt niet dat je alleen maar op een blaadje sla hoeft te knabbelen.
♡ Blijf gehydrateerd. Drink voldoende water/groene thee en matig je alcohol gebruik. Laat frisdrank voor wat het is (vooral de light varianten) en kies bijvoorbeeld eens voor het bruisende water met een smaakje. Roken is sowieso niet lekker voor je gezondheid en huid.
♡ Zie elke beweging als een uitdaging, pak de trap waar je kan, wandel naar de supermarkt en stap eens op de fiets i.p.v. altijd maar met de auto.
♡ Elke stap is er 1, stel je zelf niet direct te grote doelen op maar houdt het behapbaar! 10 kilo in 1 maand is niet gezond en ook niet blijvend. Houdt rekening met 1/2 tot 1 kg per week.
♡ Hou van jezelf. Iedereen heeft imperfecties en wees krachtig genoeg om deze te accepteren!

Bij LadiesFit helpen we jou de goede kant op. Bij start wegen we je en doen we een analyse van de verhoudingen in je lichaam. Hoe sta je ervoor en wat je metabolische leeftijd. We kijken eens kritisch naar wat jij eigenlijk eet, want vaak heb je niet eens in de gaten wat je allemaal tot je neemt per dag. Hoe kan je ervoor zorgen dat je minder ‘cravings’ krijgt? Daarbij kijken we welke trainingsschema’s bij je passen en monitoren we je trainingen. Vind je het leuker om in groepsverband te trainen? Ook daar hebben we voldoende aanbod voor!

Wil je dat we jou ook gaan helpen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat