Enter your keyword

De voordelen van een goede (fitness)houding

De voordelen van een goede (fitness)houding

De voordelen van een goede (fitness)houding

Wanneer je om heen kijkt dan zie je dagelijks veel mensen met een matig tot slechte houding. Op het werk, in de winkel, in de sportschool of op straat. Mensen met een gekromde rug of schouders naar voren hangen. Dit gebeurt ook tijdens de fitnessoefeningen en het kan leiden tot blessures en verminderde spieropbouw. Een slechte houding veroorzaakt rugpijn, nekpijn en veel andere lichamelijke problemen. Aan een slechte houding valt absoluut iets te doen!

Een goede houding betekent dat je lichaam in de juiste lijn moet zijn terwijl je zit, staat en beweegt. De meeste sporters letten hier wel op maar wanneer we even ergens moeten wachten, dan laten we ons lichaam al gauw wat in elkaar zakken. Een goede houding vergt continue aandacht dus je moet er wel wat voor doen.

We bewegen steeds minder

Vroeger moest er gejaagd worden om te eten en was men veel actiever. Door de vele jaren heen zijn we steeds minder gaan bewegen. Er werden auto’s uitgevonden en alternatieven ontwikkeld om bepaalde terugkomende handelingen te verminderen. Er werd en er wordt nog steeds meer geautomatiseerd en we hebben voor alles een afstandsbediening. De zware banen in fabrieken zijn er steeds minder en de kantoorbanen zijn toegenomen. We bewegen steeds minder en we verliezen onze goede houding doordat we onze spieren niet goed gebruiken en laten verzwakken.

Afvallen Almere, Personal training Almere, Zwanger Almere, Fitness Almere

Slecht bewegen leidt tot diverse problemen

Slecht bewegen is niet alleen slecht voor je houding maar het leidt ook vaak tot hart-en vaatziekten, overgewicht en depressie. Hoe minder we bewegen, hoe slechter de communicatie tussen onze hersenen en ons zenuwstelsel en onze spieren en botten. Hierdoor kunnen we steeds minder inspelen op situaties en belastingen. Ik heb zo snel geen onderbouwing gevonden maar ik geloof ook best wel dat de toename van rollators en scootmobielen niet alleen komt door de vergrijzing, maar ook door de toename van slechte of geen beweging.

Afslanken Almere, Afvallen Almere, Zwanger fit Almere, Personal training Almere

De kwaliteit van het adequaat kunnen inspelen is afhankelijk van onze grondmotorische vaardigheden: coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Hoe beter dit is ontwikkeld, hoe beter de algehele fitheid ofwel conditie. Dit maakt beweging dus heel belangrijk.

Een goede houding verkrijg je door bewust te zijn van je lichaam in combinatie met flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen. In de meeste gevallen kunnen mensen redelijk snel een goede houding aannemen, maar deze behouden is een andere uitdaging. Het overgrote deel van de dag zitten we toch met een verkeerde houding in de auto, in de bus of trein, achter de computer, op onze mobiele telefoon, op de bank of een tafel om te eten.

Hoe neem je een goede houding aan?

Onderzoek je eigen houding eens. Zit je? Je knieën en heupen moeten ongeveer 90 graden gebogen zijn. Zit met je romp rechtop. Beeld je in dat je tegen een muur zit. Doe je veel zittend werk of sta je de hele dag, vraag de ARBO-adviseur eens om je te adviseren bij je houding tijdens het werken.

We zitten teveel te turen op ons beeldscherm waardoor onze nek teveel gebogen wordt en we onze schouders teveel naar voren buigen. Probeer ook niet te lang in dezelfde houding te zitten en corrigeer jezelf continue wanneer je houding afwijkt. Dit vergt écht de wil om je houding te willen corrigeren.

In het begin moet je je continue bewust zijn van je houding. Controleer jezelf. Door de jaren heen is het verslechterd, het duurt ook weer een tijd voordat je dit weer ongedaan hebt gemaakt.

Afvallen Almere, afslanken Almere, personal training almere

Fitness voor een goede houding

Een aantal uur in de sportschool maakt het niet goed als je de rest van de dag je houding verwaarloosd, maar het is absoluut een goede plek om te leren wat een goede houding is.

Wij zijn dagelijks bezig om onze sportschoolbezoekers een goede houding aan te leren. Naast de gezonde gevolgen voorkomt een goede houding in de sportschool veel blessures en het maakt je trainingen ook veel effectiever.

Ook het aansterken van je zogenaamde ‘core’ (romp) voorkomt en vermindert in heel veel gevallen rugpijn en zorgt voor een goede krachtige houding. Er zijn veel verschillende oefeningen die je hiervoor kunt doen.

Waar moet je op letten tijdens je fitnessoefeningen?

Naast de basishouding zijn er vaak nog andere specifieke punten waar je op moeten letten tijdens de uitvoering van een fitnessoefening. Het belang van een goede uitvoering wordt enorm onderschat. Zoals ik al zei, de juiste houding maakt je fitnessoefeningen veel effectiever en voorkomt blessures. Wil je dus een strakker lichaam en/of wat meer spiermassa ontwikkelen? Dan heb je zeker een effectieve training nodig.

De volgende keer wanneer je een fitnessoefening doet, denk er maar eens over na…..Welke spier train je nu? En span je het wel goed aan? Train bewust, met controle. Niet alleen maar aan de gewichten een beetje heen en weer trekken of drukken. Train met beleid, weet wat je doet. Twijfel je of weet je het niet, vraag het dan gewoon even aan de fitnesstrainer.

Veel mensen weten in het begin niet goed waar ze op moeten letten tijdens de uitvoering van de fitnessoefeningen. Dat is helemaal niet erg. We hebben het allemaal moeten leren. Daarom heb ik hieronder een aantal aandachtspunten opgesomd. Deze punten kunnen je ook helpen wanneer je bijvoorbeeld ergens lang moet staan.

  • Zet je voeten op heup- of schouderbreedte, afhankelijk van de oefening.
  • Je voeten recht vooruit, zorg dat je tenen niet naar buiten wijzen. Bij een squat hoeft dit niet altijd. Je tenen moeten dan wel in lijn zijn met je knieën en deze mogen niet verder komen dan je tenen.
  • Hou de knieën licht gebogen, strek ze nóóit helemaal.
  • Hou de buikspieren en je billen licht aangespannen.
  • Hou je schouders laag, maar richt ze iets naar achteren, steek je borst iets vooruit.
  • Trek je kin iets in en hou je hoofd rechtop, zodat je achterhoofd in lijn is met je wervelkolom.

Heb je nog vragen? Laat een reactie achter. Vind je het moeilijk of twijfel je of je de fitnessoefeningen juist uitvoert? Probeer eens een paar lessen personal training, dan leren we je de basis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat